Velkommen til Archive – Kirsten Justesen
Dette er et digitalt værkkatalog, der for første gang gør Kirsten Justesens samlede kunstneriske arbejde offentligt tilgængeligt. Kataloget er resultatet af et forskningsprojekt, der er gennemført af cand.mag. Anna Holm i perioden 2022-2024 og er huset af Museet for Samtidskunst i Roskilde.
Kirsten Justesen (f. 1943) er uddannet klassisk billedhugger, men med rødder i 1960’ernes avantgardebevægelse har hun tidligt udviklet en performativ og konceptuel skulpturpraksis, hvor tid, proces og handling er fremtrædende spor. Det ses både i de enkelte værker og værkerne imellem, som når kunstneren bringer eksisterende arbejder over i nye kunstneriske sammenhænge. Justesen er her ved udgivelsen af kataloget i 2024 aktivt udøvende kunstner. Det betyder, at dette værkkatalog i sig selv er i fortsat forandring; nye værker vil komme til, ukendte kan dukke op og nogle skifte hænder. Det helt grundlæggende spørgsmål bag tilblivelsen af dette katalog har derfor været: Hvordan er det muligt at skabe overblik over en levende værkkrop af og i flux?
Værkkataloget bygger på Kirsten Justesens eget omfattende arkiv, der stadig vokser. Siden begyndelsen af 1960’erne har hun indsamlet værkdokumentation, avisudklip, korrespondancer samt i store træk noteret informationer om salgshistorik og produktion, alt sammen arkiveret under år og materialetype. Dette har været en uvurderlig kilde til opsporing af arbejder, vilkårene for deres tilblivelse og bevægelse, ligesom Justesen selv samt en lang række museer, udstillingssteder, gallerier, auktionshuse og privatpersoner har stillet sig til rådighed for at tilvejebringe supplerende informationer.
For at få greb om det store materiale og ikke mindst det foranderlige aspekt faldt det naturligt at vælge det digitale format til kataloget. Dels for mest dækkende at kunne formidle de tidsbaserede og intermediale værker gennem bl.a. video og lyd og dels for at kunne tilføje nye værker og supplerende informationer, som de kommer til. Valget af en digital infrastruktur er i høj grad også afledt af selve værkkroppens karakter, der stiller særlige betingelser til registreringen, som der endnu ikke findes en gængs standard for at håndtere. Projektets indledende fase har derfor bestået i at finde frem til en registreringsmodel, der kan gribe de hybride og flygtige værkformer og kortlægge aspekter, som ellers ville gå tabt, da de ikke på anden vis synliggøres af den eksisterende dokumentation. Registreringen baserer sig på den internationalt vedtagne bibliografiske registreringsstandard FRBR, der har gjort det muligt at beskrive de konceptuelle og variable lag i Justesens arbejder på en ensartet måde. Denne måde at registrere på er videre tilpasset behovet for at kunne lade værker vandre på tværs af opslag i kataloget for at undgå dobbeltregistrering, men har omvendt affødt en række overvejelser om forholdet mellem del og helhed. For hvornår er en værkkomponent et værk i sig selv? Det pragmatiske princip, som er valgt her, er, at en komponent, der kun optræder som del af et sammensat værk, alene registreres som del af dette, mens en nomadisk komponent, som indgår i flere kontekster, både registreres som del af disse og som et selvstændigt værk i kataloget.
Et andet karakteristikum ved værkkroppen er, at grænserne er flydende mellem forarbejder, skitser og afsluttede værker, og der er derfor i kataloget ikke skelnet hierarkisk mellem dem. Med dette valg er det desuden hensigten at give et indblik i de kunstneriske mellemregninger, der er med til at synliggøre udviklingslinjer såvel som hidtil oversete spor i Justesens virke. Hvad der er inkluderet, og hvad der er udeladt, er baseret på et enkelt kriterium om, hvorvidt kunstneren har eller kunne tænkes at sende det ud i verden. Herudover er udstillingsplakater og andre tryksager, som kunstneren selv har udformet, medtaget i værkkataloget. På nuværende tidspunkt i 2024 indbefatter kataloget ikke kunstnerens scenografiske arbejder, ligesom der – med få undtagelser – ikke er gjort rede for hendes radioproduktioner.
Kataloget rummer aktuelt i 2024 knap 400 værkopslag, der dækker over mere end 2.300 “genstande”. Det vil sige, at et enkelt værkopslag kan rumme adskillige komponenter, da nogle arbejder består af flere dele, andre er serielle, og endelig er nogle samlet af redaktionen for at skabe overblik og give mulighed for at betragte dem i sammenhæng. Som toppen af isbjerget rummer det horisontale lag af arbejder i kataloget en vertikal dybde, hvor det er muligt at dykke dybere ned i detaljeringsgrad. Det samme gælder struktureringen af informationer under de enkelte værkopslag.
Til kataloget hører to formidlingssektioner, der hver især trækker kontekstualiserende linjer gennem Justesens arbejde. Under sektionen “Mappings” præsenteres udvalgte hovedspor i kunstnerens virke, hvor tematisk definerede vodtrækninger i værkkataloget uddybes og perspektiveres i introducerende tekster, mens sektionen “Leksikon” i kortform redegør for begreber, personer, steder og andre forhold, som er relevante til belysning af kunstnerskabet. For at skabe en klar sondring mellem katalogets registrerende og formidlende sektioner er de gengivet på henholdsvis hvid og sort baggrund. Som værkkataloget er formidlingssektionerne også i stadig proces og åbne for nye tilføjelser, ligesom det er forhåbningen, at det fremlagte materiale kan skabe grund for nye læsninger af Justesens kunstneriske arbejde.
Vejledning og uddybende noter om registreringspraksis
Søgning i kataloget
I værkkataloget kan foretages søgninger på værkkategori og / eller årstal. Der kan søges på flere kategorier ad gangen, og årstalssøgningen kan afgrænses til et enkelt år eller flere ad gangen. Af numrene i cirklerne ud for hhv. værktype og år fremgår, hvor mange værker der opfylder de pågældende søgekriterier. Herudover kan fritekst-feltet benyttes ved søgning på værktitler og enkeltord. Søgning i sektionerne “Udstillinger” og “Bibliografi” kan foretages ud fra kategori og årstal.
Kategorisering
Inddelingen i værkkategorier følger gængs kunstmuseal registreringspraksis, men da Justesens arbejder til tider lægger sig mellem de traditionelle kategorier, kan samme værk derfor søges frem i flere kategorier. Dette gælder navnlig kategorierne “Fotografi” og “Handlinger for et kamera”. Sidstnævnte er en nykonstruktion, som er introduceret for at give et klart overblik over kunstnerens fotobaserede body works.
Titler
I Justesens tilfælde er også værktitler i proces. Nogle gange har kunstneren efterfølgende ændret titlen på et arbejde, og andre gange er en titel først tilføjet langt senere, end selve arbejdet er produceret. Titlerne, der optræder i værkkataloget, er i videst muligt omfang gennemgået i samråd med kunstneren eller baserer sig på seneste udstillingskataloger med titelangivelser. Gennem tiden har kunstneren selv oversat en del titler til engelsk. Disse er anvendt i den engelske udgave af kataloget, mens rent deskriptive titler er oversat af redaktionen. I visse tilfælde har det ikke været muligt at finde en kvalificeret oversættelse til engelsk. Her fremgår alene den danske titel, mens rent engelske titler omvendt ikke er oversat til dansk.
Datering
Datering følger kunstnerens eget system og er defineret af tidsspandet mellem, hvornår kunstneren er begyndt at arbejde på eller indsamle materiale til det pågældende værk, og hvornår det er færdiggjort. Da kunstneren sjældent har printet fotobaserede editioner på én gang, fremgår både året, hvor arbejdet er konciperet, som udgør primærdatering anført i forbindelse med titel, og hvornår det er produceret anført i forbindelse med de enkelte editioner. Tilsvarende henvises også til specifikke produktionsår i serielle arbejder, i det omfang det varierer eller er kendt, og i de intermediale værkkomplekser, hvor tidligere arbejder indgår.
Editioner
Flertallet af fotobaserede arbejder er udført i edition. Et særligt forhold er, at kunstneren sjældent har printet hele editionen på én gang. Det betyder, at der i kataloget kun er redegjort for de print, der er produceret. Printet over tid og den løbende udvikling inden for de tekniske produktionsmuligheder betyder, at der inden for samme edition kan forekomme variationer i både printteknik og størrelse. Følgende forkortelser er anvendt: AP = Artist's Proof, EC = Udstillingskopi (Exhibition Copy), NN = Ikke nummereret (Not Numbered), PP = Prøvetryk (Print Proof), UP = Særprint (Unique Print)
Teknik- og materialebestemmelse
Information om materialer og teknik anført i værkkataloget er baseret på arkivnotater samt ved besigtigelse i samråd med kunstneren og i visse tilfælde med andre specialister. Ligeledes er der trukket på eksisterende informationer fra museer og samlinger. Det har dog ligget uden for dettes projekts ressourcemæssige ramme at udføre en konsekvent specialiseret gennemgang, og fejl og mangler må derfor forventes i forhold til teknik- og materialebestemmelse.
Betegnelse og signatur
I kataloget er kun anført, hvorvidt et arbejde er betegnet og / eller signeret, ikke på hvilken måde. Denne information forefindes internt i projektets database og kan rekvireres til relevante formål. Se ”Kontakt”.
Ejerforhold og proveniens
I kataloget er private ejerforhold anonymiseret, og tilsvarende er forhold vedrørende værkernes proveniens ikke offentliggjort. Denne information forefindes internt i projektets database og kan rekvireres til relevante formål. Ved større oplag af tryksager som f.eks. plakater er kun redegjort for ejerforhold i det omfang, at de indgår i en offentlig samling og / eller er i kunstnerens besiddelse samt undtagelsesvist privateje med henblik på at kunne lokalisere et eksemplar til relevante formål. Se ”Kontakt”.
Litteraturhenvisninger
Litteraturhenvisninger er kun anført ved opslag under enkelte værker, hvis den angivne kilde rummer en uddybende præsentation af det givne værk.
Dokumentation
Dokumentationen af værker i kataloget er konceptbaseret, dvs. at motivisk identiske værker ikke vises i hver deres unikke fysiske fremtoning, men udelukkende er repræsenteret ved én gengivelse. Variationer i mål, teknik, betegnelse og signatur fremgår kun tekstuelt.
Kreditering
Projektledelse og -forskning, tekst og redaktion
Anna Holm
Datamodel og registreringssystem
Mads Kullberg
Grafisk design
Asger Behncke Jacobsen
Udvikling
Mads Kullberg & Asger Behncke Jacobsen
Skrifttype
”Justesen Plakatskabelon”
Mads Wildgaard
Oversættelse (Introduktion, Mappings, Biografi)
Jane Rowley
Korrektur (Introduktion, Mappings, Biografi, Bibliografi)
Anja Lollesgaard
Foto & video
Per Ahlmann, Ole Akhøj, Claus Altschul, Artspace – Visual Arts Centre, Auktionshuset.com, Anders Sune Berg, Ulrik Brask, Bruun Rasmussen Kunstauktioner, Vahid Evazzadeh, Faaborg Museum / Andreas Bastiansen, Frida Gregersen, Sonja Iskov, Kirsten Justesen, JydskeVestkysten / Hans Christian Gabelgaard, Boje Hauch Kaufmann, Kimmo Koskela, Mogens Laier, Le Lieu – Centre en Art Actuel, Hans Ole Madsen, Odense Performance Festival, Ole Bole, Poul Pedersen, Statens Kunstfonds arkiver, SMK Foto / Jacob Skou-Hansen, Steen Møller Rasmussen, Jo Selsing, Axel Søgaard, Jan Søndergaard, Svend Thomsen, Klavs Weiss, Jan Wibrand
Redaktionen har bestræbt sig på at opspore samtlige rettighedshavere, men i nogle tilfælde har det ikke været muligt at opnå kontakt. Eventuel krænkelse af ophavsret er sket utilsigtet, og redaktionen hører meget gerne derom. Se ”Kontakt”.
Copyright
Al tekst, alle billeder og videoer på denne hjemmeside er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Det er ikke tilladt at "låne" eller kopiere hele eller dele af kataloget uden forudgående skriftlig tilladelse fra de respektive rettighedshavere. Citater fra denne side skal forsynes med et link i henhold til god citatskik.
Støttet af
Projektet er gennemført og udgivet med generøs støttet fra: